Skip to main content
Niel Brinkhuis

Coaching

Coaching

Het coachen van jongeren met heftige en ingewikkelde problemen is voor mij een uitdaging waar ik 100% voor ga. Het kost tijd en geduld maar het is zo waardevol. In het coachen van de jongeren hanteer ik een aantal bouwstenen:

  • Empathie en Vertrouwen: Ik ben in staat om snel een vertrouwensband op te bouwen met de jongere door empathie te tonen. Ik laat weten ze te begrijpen in wat ze doormaken zonder te oordelen. Ik spreek daarbij mede vanuit mijn eigen ervaring.
  • Luisteren: Ik neem de tijd om naar hun verhalen en ervaringen te luisteren. Ik wil dat jongeren zich door mij gehoord voelen.
  • Doelstellingen stellen: Ik werk samen met de jongere om realistische doelen te stellen. Daarbij formuleer ik korte- en lange termijndoelen.
  • Positieve Versterking: Ik geef waardering en complimenten bij positief gedrag, keuzes en prestaties. Ik zoek voortdurend om de motivatie te vergroten en het zelfvertrouwen op te bouwen.
  • Vaardigheden ontwikkeling: Werk samen met de jongere aan het ontwikkelen van vaardigheden die hen kunnen helpen omgaan met uitdagingen. Dit kunnen zowel sociale als praktische vaardigheden zijn.
  • Netwerk betrekken: Ik betrek, in goed overleg ouders, positieve beïnvloeders uit het eigen sociaal netwerk, verzorgers, hulpverleners, reclasseringsmedewerkers, leraren of andere belangrijke personen in het leven van de jongere bij het proces. Ik weet dat een gezamenlijke inspanning vaak effectiever is.
  • Grenzen stellen: Het is belangrijk om duidelijke en consistente grenzen te stellen, maar dat doe ik op een respectvolle manier. Ik leg uit waarom deze grenzen belangrijk zijn.
  • Professionele hulp inschakelen of hulp herstellen: Als de problemen ernstig zijn schakel ik, in goed overleg, professionele hulp in of herstel het contact met hen als deze verbroken is.
  • Educatieve ondersteuning: Ik werk samen met schoolsystemen om educatieve ondersteuning te bieden. Dit kan helpend zijn bij het leren, bij teruggang naar school of met speciale programma’s en/of mentorschap om schooluitval te voorkomen. Of om terugkeer naar school mogelijk te maken.
  • Zelfreflectie aanmoedigen: Ik help jongeren om na te denken over hun gedrag en keuzes. Ik begeleid hen om bewust te worden van de gevolgen van hun acties. En geef hen informatie hoe het menselijk brein werkt en dat dit te sturen valt.
  • Creatieve Activiteiten: Ik zie de waarde van creatieve en constructieve activiteiten zoals kunst, muziek of sport. Dit kan helpen om energie op een positieve manier te kanaliseren.
  • Flexibliteit: Elk individu is uniek en wat voor de ene persoon werkt, werkt mogelijk niet voor de andere. Mijn aanpak pas ik aan op basis van de behoeften van de jongere.

Het is belangrijk om te onthouden dat het proces van het begeleiden van
problematische jongeren tijd en geduld vergt. Het kan handig zijn om samen te werken met professionals in het veld en voortdurend te evalueren en aan te passen aan de voortgang.

Ervaringsgebieden

Coaching ouder-jongere en professional

Niet alleen de jongeren zitten soms zo vast en in de knel, maar ook hun ouders en zelfs de professionele begeleiders. Soms zijn de problemen, zo extreem. Dat ze niet weten, hoe ze hier mee moeten omgaan. De oorzaak kan van alles zijn, een trauma, een erge gebeurtenis, verslaving, etc.

Samen richten wij ons op:

  • Preventie gebied: het voorkomen van bijv. criminaliteit en foute keuzes, bewustmaken van hun gedrag.
  • Herstel proces:  ondersteuning met expertise en kennis van de jongere, de ouders en evt. de professionals. Tijdens het gehele proces, totdat de jongere en ouders weer zo sterk zijn, zodat ze weer op eigen kracht verder kunnen en hun (herstel) band samen, weer goed is.

Coaching (harde kern) risico jongeren & ex gedetineerden

Trajectbegeleiding aan jongeren in moeilijk bereikbare doelgroepen

Gemeentes en andere instanties kennen vaak een doelgroep die moeilijk te bereiken is voor de reguliere instanties. Deze jongeren hebben vaak een scala aan problemen, zoals justitie verleden, psychische problemen, alcohol en drugs problematiek. Ze krijgen vanuit de thuissituatie weinig tot geen steun en structuur en zoeken vaak aansluiting bij (overlast gevende) jeugd / criminele groepen op straat.

Ik ben sterk door ervaring, ik ben er immers in opgegroeid en heb er carrière in gemaakt. Deze ervaring zet ik in en help gemeenten die te maken hebben met zeer problematische jeugd/criminele groepen. Daarin is gebleken dat door mijn unieke aanpak, ik deze jongeren/jeugdvolwassenen niet alleen bereik, maar ook aanspreek, hen respect en discipline bijbreng. En hen weet te motiveren om andere keuzes te maken, gericht op een andere toekomst, weg van de criminaliteit.

Mijn unieke aanpak:

Specifiek richt de aanpak zich op contact leggen met de doelgroep, die nu via de reguliere weg niet (goed) in beeld komen. De jongere wordt individueel begeleid of door groepstraining. Ik maak contact in de groep, op straat, in de wijk en op locatie, bijv. thuis, sportschool, wijkcentrum.

Mijn doelen van een traject:

  • Dat de jongeren/jeugdvolwassenen weer “bereikbaar” zijn voor de omgeving.
  • Werken aan positieve gedragsverandering en vaardigheden aanleren.
  • Motiveren om weer aan hun eigen toekomst te werken.
  • Coaching en weerbaar maken, tegen terugval van criminaliteit en oud gedrag.
  • Toeleiden naar reguliere hulpverlening en trajecten, die hen verder kunnen helpen (werk, scholing, zorg etc.).
  • Dat de jongere weer vertrouwen krijgt, in de reguliere instanties en de band versterken.

Maken van persoonsgerichte plannen

Het opstellen van persoonsgerichte plannen is een belangrijk onderdeel van mijn werken met jongeren die problemen hebben. Bij het maken, uitvoeren en bijstellen van deze plannen werk ik methodisch en altijd in samenwerking met de jongere zelf. Het plan is niet in beton gegoten en kan altijd aangepast worden. Het is altijd afgestemd op de unieke mens die de jongere is.

Mijn methodische bouwstenen zijn:

  • Opstellen van een individuele situatieanalyse.
  • Opstellen van doelen.
  • Sterke en positieve punten benoemen.
  • In kaart brengen van behoeften.
  • Betrekken van ondersteuningspersonen en positieve netwerken.
  • Ontwikkelen van plannen en strategieën.
  • Concrete acties en stappen opstellen.
  • Tijdlijn instellen.
  • Ik zorg voor monitoring en bouw evaluatiemomenten in.
  • Ik ben flexibel en pas aan, als de situatie verandert.
  • Zorgen voor een open communicatie en samenwerking met alle berokkenen.
  • Ik moedig zelfreflectie aan!

Gespreksvoering gericht op aangaan relatie en winnen van vertrouwen

Voor mij begint alles met het opbouwen van een relatie en het winnen van vertrouwen. Alleen dan zijn er stappen te zetten. Het belangrijkste gereedschap van mij zijn mijn gesprekstechnieken. Door dit toe te passen ben ik in staat om snel een relatie aan te gaan, vertrouwen te winnen, goede gesprekken te voeren en effectief te communiceren.

Mijn bouwstenen hierbij zijn:

  • Actief luisteren;
  • tonen van empathie;
  • open en eerlijk communiceren;
  • een relatie opbouwen;
  • open vragen stellen;
  • respect en positiviteit tonen;
  • daarnaast ben ik oprecht betrokken en betrouwbaar;
  • en geef ik feedback op een respectvolle manier.

De-escalerend werken

Mooi gezegd is ‘de-escalerend’ bedoelt om conflicten te verminderen, de communicatie te verbeteren en een positieve en veilige omgeving te bevorderen.
Ik weet dat elk (dreigend) conflict een conflict op zichzelf is. Het heeft vaak historie, er zijn unieke personen bij betrokken en het is contextafhankelijk. Ik ben mij zeer bewust dat ik flexibel moet zijn en ik mijn inzet en aanpak moet aanpassen aan de specifieke situatie. En telkens weer lukt het om de spanning en conflicten te verminderen. Door van elk conflict, waarin ik de-escalerend heb gewerkt, goed mijn eigen handelen te reflecteren weet ik wat hierin belangrijk is:

  • Empathie tonen.
  • Rustig blijven.
  • Bewust zijn van eigen non-verbale communicatie.
  • Zelfreflectie toepassen.
  • Communicatieve vaardigheden.
  • Proactieve benadering.
  • Open vragen en doorvragen.
  • Keuzes benoemen en geven.
  • Bevorderen van samenwerking.
  • De-escalerende technieken.

Extra Informatie

Kosten & Beschikbaarheid

Neem contact met ons op voor beschikbaarheid en de kosten

Wil je meer weten of een coachingtraject bespreken? Laten we snel verder praten!

Door mijn ervaring en kennis, kan ik goed en snel 'de echte problemen' analyseren. Waardoor ik een goede sterke brug vorm tussen jongeren, ouders en de professionals.

Niel Brinkhuis